پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 272058
توليد جهاني نفت کاهش يافت
تاریخ انتشار : 1403/01/30 09:16:16
نمایش : 52
توليد نفت خام جهان در ماه فوريه که کاهش شديد توليد عربستان سعودي و عراق تا حدودي با افزايش توليد بزرگ آمريکا جبران شد، ۱.۲ ميليون بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش يافت.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ داده‌هاي «سازمان ابتکار داده مشترک» (JODI) نشان داد توليد جهاني نفت خام در فوريه در مقايسه با ژانويه سال ۲۰۲۴، به ميزان ۴۷۳ هزار بشکه در روز افزايش يافت زيرا توليد نفت آمريکا پس از تعطيلي‌هاي مربوط به شرايط جوي نامساعد در ژانويه، بهبود يافت.

اين داده‌ها نشان داد توليد نفت عربستان سعودي در فوريه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ميزان ۱.۴ ميليون بشکه در روز کاهش يافت. اين کشور از ژوئيه سال ۲۰۲۳، کاهش داوطلبانه يک ميليون بشکه در روز را براي کمک به تلاشهاي گروه اوپک پلاس براي تثبيت بازار نفت، اجرا کرده است.

توليد نفت عربستان سعودي در فوريه بر مبناي ماهانه، ۵۵ هزار بشکه در روز افزايش يافت و به ۹.۰۱ ميليون بشکه در روز رسيد که بالاترين ميزان در هفت ماه گذشته بود.

سعوديها متعهد شده اند که توليد نفت خود را تا پايان ژوئن سال ۲۰۲۴، در حدود ۹ ميليون بشکه در روز نگه دارند. اين کشور تاکنون، به تعهد خود عمل کرده و بالاتر از سهميه تعيين شده خود در توافق اوپک پلاس، نفت توليد نکرده است.

در اين بين، آمار JODI نشان داد صادرات نفت عربستان سعودي در فوريه، ۲۰ هزار بشکه در روز در مقايسه با ژانويه افزايش يافت و به ۶.۳۲ ميليون بشکه در روز رسيد که بالاترين ميزان صادرات اين کشور در سه ماهه اخير بود.

طبق داده‌هاي JODI که آمار گزارش شده خود را از تک به تک کشورهاي توليدکننده جمع‌آوري مي‌کند، کاهش توليد بزرگ ديگر مربوط به عراق بود که توليدش، ۳۴۷ هزار بشکه در روز کاهش يافت.

کاهش شديد توليد در عربستان سعودي و عراق که دو توليدکننده بزرگ اوپک هستند، تا حدودي با افزايش  توليد نفت آمريکا که ۷۴۴ هزار بشکه در روز در فوريه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد، جبران شد.

افزايش تقاضاي جهاني براي نفت به بالاترين رکورد فصلي ۵ ساله

داده‌هاي JODI همچنين نشان داد تقاضاي جهاني براي نفت در فوريه نسبت به ژانويه، ۱.۲ ميليون بشکه در روز رشد کرد و به بالاترين حد فصلي پنج ساله رسيد که تحت تاثير تقاضاي فصلي بالا براي بنزين و تقاضاي بالا براي نفت در هند بود.

تقاضا براي نفت در ۳۸ کشوري که داده‌ها را به JODI گزارش مي دهند، در فوريه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به ميزان ۱.۱ ميليون بشکه در روز افزايش يافت.

رشد ماهانه تقاضا براي نفت، عمدتا ناشي از تقاضاي بالاتر براي بنزين و سوخت جت بود؛ به طوري که تقاضا براي بنزين به بالاترين حد فصلي پنج ساله خود رسيد. تقاضا براي سوخت جت در فوريه، ۳۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافت.

داده‌هاي گردآوري‌شده توسط JODI نشان داد يکي از محرک‌هاي اصلي افزايش تقاضا براي نفت، تقاضاي هند بود که در فوريه، به بالاترين حد خود رسيد و همزمان، صادرات محصولات اين کشور به بالاترين سطح فصلي افزايش يافت. از سوي ديگر، چين شاهد کاهش تقاضا براي نفت و کاهش فعاليت پالايشگاهي در فوريه بود که زمان برگزاري تعطيلات سال نو چيني بود.

اوپک انتظار دارد تقاضا براي سوخت در تابستان قوي باشد که از رشد مصرف نفت در سال ۲۰۲۴ حمايت خواهد کرد. انتظار مي رود تقاضاي جهاني بالايي براي نفت در تابستان باشد زيرا مصرف سوخت حمل و نقل در سراسر جهان و در مناطق مختلف با افزايش سفرهاي تابستاني و تعطيلات افزايش مي يابد. اوپک هفته گذشته اعلام کرد چشم انداز قوي تقاضا براي نفت را در ماههاي تابستان مي بيند.

اوپک همچنان ميزان رشد تقاضاي جهاني براي نفت را به ميزان ۲.۲ ميليون بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ و ۱.۸ ميليون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵، پيش بيني کرده است.

بر اساس گزارش اويل پرايس، در مقابل، آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) در جديدترين گزارش ماهانه خود، پيش‌بيني رشد تقاضاي جهاني در سال ۲۰۲۴ را به ميزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و ۱.۲ ميليون بشکه در روز برآورد کرد که بسيار کمتر از ارزيابي اوپک است.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html